Universitetspædagogik for ph.d.-studerende
PhD School at the Faculty of Humanities at University of Copenhagen
Universitetspædagogisk kursus for ph.d.-studerende
Vil du lære mere om universitetspædagogik, så du kan træffe bedre valg om din undervisning?
Målet for dette kursus er, at du skal kunne planlægge og gennemføre universitetsundervisning og eksamination med udgangspunkt i viden om og forståelse af grundlæggende pædagogisk-didaktiske teorier og metoder. Derudover vil du lære at forholde dig analytisk, konstruktivt og refleksivt til din egen og andres undervisning, blive bedre til at vurdere hensigtsmæssige strategier og handlemåder og få mulighed for at sparre med kolleger om undervisnings- og uddannelsesspørgsmål.
På kurset kommer du bl.a. til at arbejde med:
- universitetsundervisningens særtræk og de givne rammer og betingelser for undervisningen, herunder forsknings-undervisningsintegration
- studerendes læreprocesser, forudsætninger og forskellighed
- læringsmål, -aktiviteter og eksamen samt forholdet imellem dem
- læringsmiljøet og dets betydning for de studerendes læring
- forskelligartede studentercentrerede læringsaktiviteter og -værktøjer
- kriteriebaseret feedback
- eksamination
Du kommer til at arbejde med disse emner på en række forskellige måder både før, på og mellem de seks kursusdage, da kursets arbejdsformer samtidig skal tjene som inspiration til, hvordan du selv kan undervise. Som en af de centrale kursusaktiviteter vil du blive bedt om at planlægge og gennemføre et lille eksempel på egen undervisning og dernæst modtage feedback fra de andre kursusdeltagere og underviserne.
Efter optagelse på kurset får du yderligere information om læringsmål, kursusindhold og arbejdsformer.
Datoer og tid
25.-27. februar + 18.-20. marts 2026
Onsdag den 25. februar 2026 kl. 9-15
Torsdag den 26. februar 2026 kl. 9-15
Fredag den 27. februar 2026 kl. 9-15
Onsdag den 18. marts 2026 kl. 9-15
Torsdag den 19. marts 2026 kl. 9-15
Fredag den 20. marts 2026 kl. 9-15
ECTS: 3.
Min. antal deltagere: 9.
Maks. antal deltagere: 20.
Tilmelding: Tilmeld dig via linket i boksen senest den 26. januar 2026.
Forberedelse og program
I overensstemmelse med kursets ECTS-vægtning er der en betydelig mængde aktiviteter, der foregår før og mellem de egentlige kursusdage (cirka 1 – 1½ arbejdsuge); disse aktiviteter er en forudsætning for, at deltagerne kan engagere sig i kurset på en meningsfuld måde. Inden du tilmelder dig kurset, bør du derfor overveje, om du er i stand til at afsætte tilstrækkelig med tid til forberedelse i dagene op til kurset og mellem de to blokke, kurset falder i.
Litteraturhenvisninger, materiale samt information om forberedelse og program tilgås i et kursusrum på læringsplatformen Absalon, som du vil blive meldt ind i, efter Ph.d.-skolen har meddelt, at du er blevet optaget på kurset.
Yderligere information
Hvis du har spørgsmål til kursusindhold, aktiviteter og program, er du mere end velkommen til at kontakte kursusledere Bjarne Simmelkjær Sandgaard Hansen (bssh@adm.ku.dk) og Christina Juul Jensen (cjj@adm.ku.dk).
Dette er et seksdages (3 ECTS) kursus om universitetspædagogik, dvs. teorier om og metoder til universitetsundervisning, undervisningsteknik, forskningsbaseret undervisning m.m. Kurset udbydes også på engelsk i efterårssemesteret med titlen Teaching and Learning in Higher Education for PhD Students. Som et alternativ til dette kan du tage et todages introduktionskursus til undervisningsteknik for holdundervisere. Se beskrivelse af og datoer for det kursus på dansk her og på engelsk her. OBS: På todageskurset deltager der også instruktorer, undervisningsassistenter og eksterne lektorer.
I tillæg til disse to kurser udbydes der et todages (1 ECTS) kursus om vejledning af studerende. Se beskrivelse af og datoer for det kursus på dansk her (TBA) og på engelsk her (TBA)