Fra ph.d. til kliniker: Brug dine forskningskompetencer i sundhedsvæsenet
Graduate School of Health and Medical Sciences at University of Copenhagen
Kurset er generisk og all pladser på kurset er reserveret til ph.d.-studerende ved KU SUND.
Alle kan søge om en plads på kurset, men hvis ikke du er indskrevet som ph.d.-studerende på KU SUND, vil du blive placeret på ventelisten indtil tilmeldingsfristen er overstået. Herefter vil evt. ledige pladser fyldes op fra ventelisten.
Kurset er gratis for ph.d.-studerende ved danske universiteter (med undtagelse af CBS) samt for ph.d.-studerende ved NorDoc medlemsfakulteter. Alle andre skal betale kursusgebyret.
Læringsmål
Efter kurset vil deltagerne være i stand til:
1) At kende principperne bag og hovedområderne indenfor evidensbaseret medicin.
2) At kunne identificere overforbrug, overbehandling og overdiagnostik, herunder også at forstå ulighed i sundhed og underbehandling i visse patientgrupper, samt egen rolle i at minimere dette.
3) At bruge forskningsuddannelsen til at forholde sig kritisk til evidens i den medicinske litteratur, opsøge viden og bidrage kvalificeret til kliniske beslutningsprocesser.
4) At kunne identificere roller, kompetencer og karriereveje som forskningsuddannet læge.
5) At demonstrere indsigt i organisationsopbygning, hierarkier og hospitalsledelse for på den måde lettere at kunne bidrage med kritisk tænkning, input og forslag til afdelingernes udvikling.
6) At være bevidst om hvordan ens forskningskompetencer kan bringes i anvendelse i en klinisk hverdag.
7) At få indsigt i og blive inspireret af, hvordan andre læger med ph.d. har grebet overgangen fra ph.d. til klinik an og er lykkedes med at omsætte forskningskompetencer i dagligdagen.
Formål
Det kan være en udfordring for nyslåede ph.d.’er at omsætte deres forskningskompetencer i den kliniske hverdag fordi det kan være svært at kombinere den kliniske rolle med de akademiske kompetencer og viden. De forskningsuddannede læger spiller en meget vigtig rolle i sundhedsvæsenet og er ofte med til at kvalitetssikre og kvalificere det kliniske beslutningsgrundlag, som over tid giver bedre resultater til gavn for patienterne. Formålet med kurset er at gøre deltagerne bevidste om, hvordan de kan bringe deres forskningsbaserede viden og kompetencer i spil i den kliniske praksis, og samtidig blive bevidste om, at disse kompetencer rækker langt ud over konkrete forskningsprojekter og publikation af artikler. Gennem teoretiske oplæg, cases og diskussioner gøres deltagerne bevidste om, hvordan de som læger kan anvende deres forskningsbaserede viden og kompetencer aktivt i deres virke i sundhedsvæsenet.
Kursustemaer
Kurset har tre overordnede temaer:
1) Klinisk beslutningstagning og evidensbaseret medicin i en klinisk hverdag.
Med udgangspunkt i en introduktion til principperne bag evidensbaseret medicin, vil denne del gennem cases og diskussioner heraf give indsigt i hvad den bedst tænkelige evidens er i et bredere perspektiv, hvor både den kliniske kontekst og ekspertise samt patientens ønsker og behov inddrages i beslutningsprocesserne. Ligeledes synliggøres den bevidste og ubevidste variation, der er i sundhedsvæsenet, og hvordan det påvirker den kliniske beslutning. Formålet er at understøtte kursisten i at samtænke sine forskningskompetencer med evidensbaseret medicin, den kliniske hverdag sammenholdt med patientens perspektiv, når fx behandlingsbeslutninger skal træffes.
2) Organisatorisk forståelse af hierarki og ledelse i hospitalssektoren og primær praksis
Her er fokus på strukturen af det organisatoriske hierarki og ledelsesformer i både hospitalssektoren og primær praksis, og hvordan disse strukturer påvirker samarbejde, beslutningstagning og implementering af klinisk forskning i praksis inklusiv lægens egen rolle heri. Formålet er at blive i stand til at omsætte forskningsbaseret viden til praksisnære løsninger og indgå i konstruktiv dialog med ledelse og kliniske samarbejdspartnere for at fremme innovation, kvalitetsudvikling og implementering af evidensbaserede tiltag.
3) Anvendelse af forskningskompetencer i klinikken.
Her er der fokus på hvordan forskningen kan fortsætte i klinikken efter endt ph.d., også selvom man ikke er aktivt involveret i et specifikt forskningsprojekt. Ligeledes sættes der fokus på den forskningsuddannede klinikers rolle i sundhedsvæsenets udvikling. Der informeres om mulige karrieveje som f.eks. deltids postdocs og kliniske adjunkter ligesom der informeres om innovationsmuligheder. Der er cases med eksempler på yngre læger, som viser, hvordan de har integreret forskningen i klinikken, hvad der er gået godt og hvad der er gået mindre godt, og der er tid til reflektionsøvelser.
Målgruppe
Lægeuddannede kliniske ph.d.-studerende, der er i slutningen af deres ph.d.-uddannelse (de sidste seks til 12 måneder).
Antal deltagere
Max 30.
Relevans for forskeruddannelsesprogrammer
Kurset er relevant for følgende forskeruddannelsesprogrammer på KU SUND:
- Alle forskeruddannelsesprogrammer
Sprog
Dansk
Undervisningsformat
Kurset kombinerer korte præsentationer fra underviserne med plenumdiskussioner og gruppeøvelser, og tager udgangspunkt i konkrete cases, der er konstrueret på baggrund af virkelige cases.
Undervisere
• Alexandra Brandt Ryborg Jønson har en baggrund som antropolog, ph.d. i folkesundhedsvidenskab, og er lektor i sundhed og samfund. Hun har mere end femten års undervisningserfaring på Københavns Universitet, og underviser desuden på efteruddannelseskurser for læger og andre sundhedsprofessionelle i overdiagnostik, forskningsformidling, ulighed i sundhed og ledelse i sundhedsvæsenet.
• John Brandt Brodersen, speciallæge i almen medicin, ph.d., og professor på Institut for Samfundsmedicin, på Universitetet i Tromsø. Han er ansat som overlæge på Rigshospitalets Center for Kræft og Organsygdomme, hvor han bygger bro mellem forskning og praksis i arbejdet med at skabe bedre sammenhænge og mindske unødvendig klinisk aktivitet.
• Ditte-Marie From har en baggrund som ph.d. i sundhedspædagogik, er tidligere flerårig lektor i sundhed og samfund og har mere end sekstens års undervisningserfaring. Hendes forskningsområde er social og mental trivsel i akademia, og hvordan man som ny forsker kan understøtte en positiv udvikling af sine forskningskompetencer. Hun underviser og arbejder som coach for ph.d.-studerende og ph.d.-vejledere med fokus på akademiske samarbejdsrelationer og at skabe produktive og trivselsfulde forskningsmiljøer.
Datoer
3.-4. november 2025, 9.00-16:00 begge dage.
Undervisningssted
Panum, Blegdamsvej 3B, Mærsk tårnet, 15. sal, lokale 152, (7.15.152).
Forventet frekvens
Kurset vil blive afholdt to gange i efteråret 2025 og to gange pr. semester fra 2026.
Seats to PhD students from other Danish universities will be allocated on a first-come, first-served basis and according to the applicable rules.
Applications from other participants will be considered after the last day of enrolment.
Note: All applicants are asked to submit invoice details in case of no-show, late cancellation or obligation to pay the course fee (typically non-PhD students). If you are a PhD student, your participation in the course must be in agreement with your principal supervisor.