PhD Courses in Denmark

IMT-PHD: Fagpersonlige udfordringer i PhD-studiet E2025

Doctoral School of People and Technology at Roskilde University

  • Oplever du nervøsitet og anspændthed når du underviser?

  • Bruger du uforholdsmæssig megen tid på at forberede din vejledning og undervisning?

  • Er du nervøs for at du ikke kan lave et ”godt nok” ph.d.-projekt?

  • Har du præstations-angst?

  • Oplever du stress-symptomer så som fx dårlig nattesøvn?

Hvis du kan nikke genkendende til et eller flere af ovenstående spørgsmål – så er dette kursus måske noget for dig.

Som ph.d.-studerende lever du i en præstationskultur hvor du jævnligt bliver målt og evalueret - og du skal præstere en selvstændig ph.d.-afhandling helst inden for kun 3 år.

Kursets overordnede læringsmål er skærpe deltagernes opmærksomhed på egne fagpersonlige udfordringer. Du vil opleve at du ikke står alene med dine fagpersonlige udfordringer, og du vil lære nogle simple kropsorienterede øvelser til at håndtere dem.

Kurset kan ikke ”kurere” ens negative selvværd, præstations-angst eller stress: Det er for de fleste en årelang opgave. Men kurset kan hjælpe dig til en vej hvorfra du selv kan vælge at komme videre.

På seminaret vil jeg gennemgå en række eksempler fra mine egne erfaringer med fagpersonlige udfordringer – og opfordre jer til at diskutere jeres. Jeg vil også introducere nogle værktøjer til at håndtere fagpersonlige udfordringer, herunder nogle simple fysiske grounding-øvelser.

Kurset er bl.a. baseret på en artikel (se under litteratur) der er fokuseret på projektvejledning og som beskriver vejlederens (og de studerendes) fagpersonlige udfordringer. Kurset (og artiklen) handler dog mere bredt og grundlæggende om de udfordringer vi alle kan møde når vores negative selvbillede forstyrrer os - dvs. noget som kan forekomme i enhver form for relation/kommunikation med andre.