Phd-Course: Science Communication
PhD Programme at the Faculty of Humanities at University of Southern Denmark
Udebydes af Ph.d.-skolen. HUM, SDU, Odense
Kursusdatoer (alle obligatoriske):
10. april 2025, kl. 10:30-17:30 - Workshop, Dag 1
11. april 2025, kl. 09:00-16:00 - Workshop, Dag 2
8. maj - Deadline for Essay
15. maj - kl. 10:00-17:30 - Final Workshop - Online
Kursusbeskrivelse:
Hvilke udfordringer er der ved at kommunikere videnskab til offentligheden? Står humanistiske forskere overfor særlige udfordringer? Hvad forklarer videnskabsskepticisme i samfundet? Er det legitimt, at humanistiske forskere kommunikerer værdier og ikke bare fakta? Hvordan kommunikerer man bedst videnskabelig usikkerhed?
Videnskabskommunikation og synlighed spiller en stigende rolle for forskere. Derfor er det vigtigt, at humanistiske forskere kan adressere sådanne spørgsmål. Det skyldes blandt andet at humanistiske forskere ofte står i et krydspres: Humanistisk forskning skal på den ene side kommunikeres som samfundsrelevant. Men på den anden side bliver humanister ofte kritiseret for at kommunikere deres forskning som værdiladet eller aktivistisk
Kurset er designet til Ph.d.-studerende i humaniora (bredt forstået) og har to mål: For det første sigter det på at gøre deltagerne bekendt med nogle centrale diskussioner og teorier indenfor det interdisciplinære felt science of science communication. For det andet, søger kurset at relatere disse diskussioner til de særlige udfordringer, som forskere i humaniora ofte står overfor når de skal kommunikere deres forskning til offentligheden. Derfor vil de teoretiske diskussioner relateres til de ph.d.-studerendes egne ph.d.-projekter.
Kursusformatet er en slags workshop, som relaterer baggrundsteori til deltagernes egen forskning. Således er det overordnede formål med kurset at give anledning til selvreflektion om forskningskommunikation, samt at give deltagerne en begrebslig værktøjskasse, som de kan anvende til dette formål. Kurset afsluttes med et online seminar, hvor hver studerende giver peer-feedback på en af de andre studerendes opgave.
For yderliger information, se link.